Co się będzie działo z mediami społecznościowymi?

2014 dopiero niedawno się zaczął, a już zaczęły pojawiać się raporty na temat tego co zdążyło się zmienić. IRCenter wraz z SentiOne zaprezentowali raport dotyczący tego, jaki obecny rok będzie dla mediów społecznościowych. I co z niego wynika?
Cóż takiego zdążyło się już wydarzyć w porównaniu do zeszłego roku? Internauci wciąż najwięcej treści publikują na forach internetowych oraz na Facebooku'u, jednak Polacy coraz chętniej korzystają m.in. z Twitter'a. Ten tak często pomijany portal mimo swego potencjału przez długi czas był niedoceniany przez polskie firmy, za to ukochali go dziennikarze czy politycy. Możliwe, że ten rok będzie przełomowy dla Twitter'a i w końcu wypłynie na szerokie wody w polskiej sferze social mediów.
Płeć jednak ma znaczenie. Obecnie wzrasta ogólne zainteresowanie mediami społecznościowymi kosztem spadku aktywności na forach. Szczególnie można to zauważyć w przypadku kobiet, których udział na dynamicznych platformach typu Instagram czy Twitter (Panie upodobały sobie nowsze w Polsce media) oraz w blogosferze stale wzrasta. Z kolei mężczyźni bardzie aktywnie działają na Youtubie oraz forach i portalach internetowych.
Wiek zmienia postać rzeczy. Coraz częściej i chętniej z social mediów zaczynają korzystać osoby w wieku 45-65 lat, zaś młodsze osoby coraz częściej z nich uciekają (np. popełniając Facebook'owe samobójstwo). Grupa dominująca to zdecydowanie osoby w wieku 25-34, więc jeśli to ten kanał komunikacji z odbiorcą wybieramy to musimy być świadomi do kogo głównie będziemy docierać ze swoim przekazem.
To skąd jesteś też ma znaczenie. O dziwo ludzie z dużych miast zaczynają uciekać z mediów społecznościowych, a zastępują ich osoby z małych miejscowości – takich do 200tys. mieszkańców. Czy warto brać to pod uwagę przy budowaniu kampanii? Oczywiście!
Jakie wnioski wynikają z raportu, które warto wziąć pod uwagę przy budowaniu strategii działania marki na rynku w 2014 roku? Otóż, największy potencjał będzie mieć blogosfera (zdecydowanie zdominowana przez kobiety), następnie media społecznościowe, które bazują na obrazie (co oznacza dominację Instagramu oraz Pinteresta), a dopiero w dalszej kolejności Twitter, Foursquare czy Facebook. Fora i portale internetowe powoli zaczynają być porzucane, ale raczej sugerowanie, że odejdą w zapomnienie byłoby przesadą. Ponadto kobiety mocnym krokiem wkraczają w sferę social mediów, robiąc się szczególnie aktywnymi w mediach dynamicznych, spychając tym samym mężczyzn do dominowania na forach i portalach. Panie przywłaszczyły sobie blogosferę, która coraz chętniej obserwowana jest przez użytkowników.
