Wtyczki społecznościowe - czy warto instalować?

Wraz z rozwojem mediów społecznościowych postępuje rozwój możliwości integracji strony www z portalami typu social.
Dzisiaj w zasadzie większość witryn posiada zainstalowane wtyczki do Facebooka, które pomagają odnaleźć profil danego przedsięwzięcia na tym portalu społecznościowym. Do Facebooka dołączyli inni: Google+, Youtube, Twitter, Pinterest. W niektórych miejscach od tych wtyczek jest aż kolorowo. Jakie to wtyczki i jaki jest sens ich zamieszczania opiszę poniżej.
Wtyczki powiązane z profilem
Wtyczki, które bezpośrednio są powiązane z profilem mają na celu umożliwić użytkownikom odwiedzenie naszego profilu bezpośrednio z naszej strony. Ponad to pozwalają w dużej mierze wywołać pewne interakcje np. polubienie strony na Facebooku, czy zasubskrybowanie kanału na Youtube. To właśnie te wtyczki są najpopularniejsze. Mogą one przybierać różną formą prezentacji od małych buttonów po sporych rozmiarów bannery. Do czego mogą się przydać? Oprócz linkowania do naszego profilu i możliwości pewnej interakcji, wzbudzają też większe zaufanie wśród odwiedzających. Jeżeli zamieścimy na naszej stronie wtyczkę LikeBox od Facebooka, która wyświetla liczbę polubień razem z kilkoma zdjęciami profilowymi naszych użytkowników, odwiedzający naszą witrynę mogą wykazywać się większym zainteresowaniem dla naszej działalności, mając świadomość, że inni również to lubią.

Wtyczki nie powiązane z profilem
Portale społecznościowe posiadają także rodzaj wtyczek, które nie wiążą się bezpośrednio z naszym profilem. Ich zadaniem jest możliwość opublikowania na profilu użytkownika, tego co zdaniem internauty jest godne publikacji, bez konieczności odwiedzania samego profilu. Wystarczy kliknąć w przycisk i dana rzecz np. ciekawy artykuł na stronie zostanie udostępniona na naszym profilu.
Czy warto instalować wtyczki?
Odpowiedź jest oczywista - TAK. Nawet jeżeli nie prowadzimy profilu naszej działalności, zawsze możemy skorzystać z wtyczek które ułatwiają publikowanie treści. Jest to w zasadzie darmowa forma reklamy dla naszej witryny. Jeżeli użytkownik kliknie przykładowo w button udostępnij od Facebooka, link do naszej podstrony zostanie opublikowany na jego tablicy, zatem wszyscy jego znajomi zobaczą ten link i z pewnością sporo z nich będzie chciało sprawdzić co kryje się pod nim.
Z klikalnością w tego rodzaju buttony bywa różnie. Wszystko zależy od liczby odwiedzin na naszej stronie i od jakości treści jakie publikujemy. Z doświadczenia wiem, że niektóre artykuły mogą mieć bardzo dużo udostępnień, a inne wcale, choć patrząc na atrakcyjność tych artykułów, wydawałoby się, że będzie odwrotnie. Nie należy zatem poddawać zbyt wnikliwym analizom tych danych - przynajmniej na początku - tylko podłączyć wtyczki i czekać na rozwój wydarzeń. Wyniki mogą nas zaskoczyć.
Instalowanie wtyczek.
Podłączenie wtyczek jest bardzo proste, choć dla osób, które z kodem strony nie mają absolutnie nic do czynienia, a język HTML to dla nich czarna magia, taka instalacja może być problematyczna. Można to jednak zlecić nawet niedoświadczonemu webmasterowi, który z pewnością sobie z tym poradzi.
Wtyczki pobieramy ze stron, które udostępniają nam portale społecznościowe. Możemy tam nie tylko wygenerować kod danej wtyczki, ale także dostosować jej wygląd i funkcjonalność do naszych potrzeb. W przypadku Facebooka wszystkie wtyczki znajdziemy na stronie https://developers.facebook.com/docs/plugins/ Jest ich tam naprawdę sporo, a wiele z nich możemy odpowiednio dopasować do naszej witryny.

Google również udostępnia swoją stronę, gdzie wtyczki mogą zostać pobrane: https://developers.google.com/+/web/

Warto przyjrzeć się bliżej tym wtyczkom i na pewno warto wdrożyć niektóre rozwiązania na naszą stronę internetową. Wszystkie dostępne są darmo i nawet jeżeli teraz nie przyniosą efektów, w przyszłości mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.