Jak selfie podbiło świat reklamy?

Wiele z podsumowań zeszłego roku stwierdzało, że 2013 można byłoby nazwać rokiem selfie. Zawojowało ono social media – zewsząd atakowały nas sweet focie. Nie powinno wobec tego dziwić, że trendseterzy w dziedzinie marketingu stwierdzili, że jest to koncepcja warta wykorzystania w reklamie. Jak tego dokonać?
Większość marek, która zdecydowała się wykorzystać selfie w swoich działaniach marketingowych starała się wiązać je z jakimiś pozytywnymi emocjami. Najlepszym przykładem jest Samsung. Najpierw stworzył kampanię #ToghetherWeRise, w ramach której powstała mozaika przedstawiająca gwiazdę MBA – James'a LeBrona. Nie powstała ona ze zlepku przypadkowych zdjęć, lecz właśnie z selfies przesłanych przez użytkowników. Jednak najsłynniejszym (który już przeszedł do historii social mediów) przykładem użycia koncepcji selfie przez Samsunga, jest słynne zdjęcie z rozdania Oskarów, które Ellen DeGeneres umieściła na swoim Twitterze. Stało się ono najczęściej retweetowanym tweetem w historii Twittera, a każdy kto zobaczył to zdjęcie dowiadywał się, że zrobiono je telefonem od Samsunga. Doskonały przykład wykorzystania social mediów w działaniach marketingowych – użytkownicy sami z siebie udostępniali treści dalej.


Innym przykładem firmy, która zdecydowała się postawić na selfie w swojej komunikacji marketingowej jest GoPro (dla niewtajemniczonych – firma działająca w sektorze wysokich technologii, która m.in. oferuje kamery wykorzystywane w trakcie nagrywania sportów ekstremalnych z perspektywy zawodnika). Stworzyli oni swego rodzaju nową jakość selfie – już nie było ono robione w publicznej toalecie przed lustrem, lecz dokumentowało niesamowite podróże czy ekstremalne sytuacje. GoPro postawiło na selfie, które ma promować rozwój własnych pasji i niecodziennych przeżyć. Ich klienci sami chętnie udostępniają zrobione przez siebie selfie, tym samym tworząc najskuteczniejszą formę reklamy.


Jeszcze inne podejście do trendu na selfie zaproponowała marka Dove. Stworzyli kampanię opartą na lansie w mediach oraz związanych z tym rozterkach młodych dziewczyn i ich mam, które dotyczą wpajanych im przez media kanonów piękna. Kampania #ForRealBeauty porusza problem nieskazitelności kanonów piękna i ich oddziaływania na psychikę kobiet. Uczestniczkom całej kampanii dano możliwość zredefiniowania pojęcia piękna – wydobycia „prawdziwego piekna”, które kryje się w duszy człowieka. A wszystko to przy pomocy selfie.
Czy selfie przetrwa jako trend? Zapewne stało się już częścią popkultury, jednak jak wiemy w świecie nowych technologii i social mediów nic nie jest stałe. Ważne zatem aby bacznie obserwować rynek i wychodzić naprzeciw użytkownikom sieci. Jakie jest w tym zadanie marketingowca? Analiza trendów i ich umiejętność wplecenia w działania reklamowe. Jeśli będziemy jednym z pierwszych, którzy wykorzystają rodzący się trend to reklamowany przez nas produkt nie tylko zyska popularność (która wcale nie musi być krótkotrwała), ale gdy zostanie to połączone z konsekwentnym działaniem pozwoli marce na stałe zagościć w umysłach konsumentów.