Czy warto otworzyć sklep internetowy?

W ostatnich latach sprzedaż produktów online mocno wzrosła i tendencja taka utrzymuję się. Przedsiębiorcy działający na rynkach lokalnych próbują swoich sił w sieci. Sklepów przybywa, ale czy liczba klientów rośnie adekwatnie?
Na to pytanie nie jest prosto odpowiedzieć. Badania pokazują jedno, a rzeczywistość okazuję się zupełnie inna. Jednym się uda, a innym nie. Czy zatem faktycznie warto inwestować w sklep online? Moim zdaniem teraz jest najlepszy moment na taką inwestycję, a raczej jeden z ostatnich momentów. Zakupy w internecie ciągle mają coś atrakcyjnego do zaoferowania w stosunku do tradycyjnej sprzedaży. Jednak taki stan rzecz nie utrzyma się zbyt długo, jak prognozują specjaliści z IBM w ósmej edycji Next 5 in 5, sytuacja w przeciągu pięciu lat odwróci się na korzyść tradycyjnych sklepów. Oczywiście w naszym kraju ten proces zajmie z pewnością o wiele więcej czasu. Trzeba jednak pamiętać, że tradycyjna sprzedaż ma jedną zaletę w stosunku do internetowej - pozwala zobacz produkt, przetestować go i ocenić.

Jednak teraz sklepy internetowe mogą konkurować z innymi ceną. Inwestycja w wirtualną sprzedaż to nie duży wydatek. Koszt utrzymania sklepu online jest nieporównywalnie niższy do utrzymywania sklepu stacjonarnego. Zasięg oddziaływania sklepu w sieci jest globalny - działamy na terenie całego kraju, a przy odpowiednim dostosowaniu naszej strony także w innych krajach. To wszystko powoduje, że nawet mniejszy przychód ze sprzedaży produktów pozwala generować zadowalające zyski.
Jak ma się udać?
Przede wszystkim należy dobrze zorganizować sobie pracę w sklepie. Zamówienia powinny być realizowane systematycznie i szybko. Klienci nie lubią czekać. Dodatkowo warto zbadać konkurencję i dać coś czego nie dają inni. Niekoniecznie musi to być niższa cena, czasem darmowa wysyłka przeważa na naszą korzyść. Miła obsługa i sprawne rozwiązywanie problemów pozwolą nam stworzyć markę, która będzie cieszyła się zaufaniem klientów. Warto do tego wykorzystać dobrodziejstwa techniki, które usprawnią naszą pracę. Smartfon z dostępem do internetu pozwoli bardzo szybko reagować na zachowania klientów. Jeżeli wyślę zapytanie o ofertę i w jednym sklepie będę czekał na odpowiedź godzinę a w innym dwa dni, to prawdopodobieństwo, że wybiorę ten pierwszy jest dużo większe, nawet jeśli cenowo jest mniej atrakcyjny. Zaufanie to podstawa w sieci i na tym powinniśmy budować naszą sprzedaż.
Oczywiście nie obejdzie się bez dobrego projektu strony i odpowiednich działań marketingowych, ale o tym mówiliśmy we wcześniejszych artykułach.