Formularze na stronie - jak zachęcić i nie zniechęcić

Formularze na stronie internetowej mają na celu pozyskiwanie danych od klientów. Najczęściej spotykanym formularzem jest formularz rejestracyjny oraz logowania.
O ile ten drugi nie jest zbyt rozbudowanym elementem o tyle ten pierwszy może taki być. Warto zwrócić uwagę na zawartość takiego formularza. Nierzadko administrator strony ulega pokusie i dosłownie upycha w formularzu wszystkie możliwe do pozyskania dane od użytkowników. Przyświeca mu oczywiście jeden cel - stworzenie jak najlepszej bazy danych, którą później będzie mógł wykorzystać choćby do mailingu. Cel dobry, ale tworzenie rozbudowanych elementów rejestracyjnych może odstraszyć klientów. Po pierwsze internauci nie lubią zostawiać na stronie zbyt wielu swoich danych. Świadomość użytkowników odnośnie wartości danych osobowych jest coraz większa, i coraz więcej osób stara się wystrzegać zostawiania takich danych gdzie popadnie.
Nie trzeba jednak rezygnować z pozyskiwania danych, ale należałoby to zrobić w sposób przemyślany. Formularz rejestracyjny powinien być najkrótszy jak tylko jest to możliwe. W zasadzie możemy ograniczyć się do dwóch pól głównych: adres email oraz hasło. Adres email w przyszłości może posłużyć jako login do naszego serwisu, nie ma zatem potrzeby tworzenia dodatkowego pola na login. Oczywiście oprócz tych dwóch podstawowych pól będziemy musieli wprowadzić jakieś zabezpieczenie antyspamowe, a same pola login i hasło powtórzyć w celu weryfikacji poprawności wprowadzonych danych. W zasadzie ponownego wprowadzania hasła nie trzeba umieszczać w formularzu, najważniejszy jest bowiem adres email. Do tego jeszcze możemy zamieścić informację o akceptacji regulaminu, jeżeli nasz serwis tego wymaga i w zasadzie to wszystko. Mamy krótki formularz rejestracyjny, który każdy użytkownik wypełni w kilkadziesiąt sekund.
Przykładem takiego formularza może być rejestracja na Facebooku, odbiega ona co prawda trochę od powyższego opisu, ale nadal jest prosta.

Jak zatem pozyskać dane?
Dodatkowe informacje, które nas interesują możemy pozyskiwać w procesie aktualizacji danych profilowych, czyli już po rejestracji. Najlepiej zrobić to w sposób, w którym blokujemy pewne funkcje serwisu i odblokowujemy wraz z dodaniem odpowiednich danych. Oczywiście o tym, czy możemy tak zrobić decyduje charakter naszej strony. Przykładowo na stronie o dietach, będziemy mogli włączyć wyszukiwarkę diet, czy kalkulator BMI (indeks masy ciała) jeżeli użytkownik poda swoją wagę, wzrost i wiek.
Mądre pozyskiwanie danych
Pamiętać należy również o tym, aby pozyskiwać dane w sposób przemyślany. Wiadomo bowiem, że niektóre dane zmieniają się wraz z upływem czasu. Przykładowo wiek - lepiej jest poprosić o datę urodzenia, na podstawie której będziemy mogli zawsze wyliczyć wiek użytkownika, niż o wiek w postaci liczby np. 22 lata. Przy pozyskiwaniu danych należy myśleć perspektywicznie i tak dobierać dane, aby miały one sens w kontekście naszej strony i ewentualnych reklam, które chcielibyśmy w przyszłości sprzedawać.