System linków wewnętrznych - labirynt na stronie

Przygotowując swoją stronę internetową warto zwrócisz szczególną uwagę na system linków wewnętrznych.
Dobrze przygotowane odnośniki w ramach naszego serwisu pozwolą nie tylko użytkownikom odnaleźć to czego szukają, ale także pomogą nakierować internautów w miejsca, które sprawią, że staną się naszymi klientami.
Zadanie wydaje się proste, jednak w serwisie z dużą ilością podstron, z dużą ilością kategorii i podkategorii nie trudno jest popełnić błąd, który w rezultacie utrudni poruszanie się po stronie. Źle skomponowane linki mogą nas drogo kosztować. Użytkownik, który gubi się na stronie bardzo często rezygnuje z dalszego przeglądania i niechętnie podejmuje kolejną próbę odnalezienia tego czego szuka.
System linków przede wszystkim powinien być prosty i czytelny. Jeżeli nasze produkty możemy podzielić według kilkustopniowego drzewa kategorii, zastanówmy się, czy niekończąca się liczba poziomów kategorii nie będzie zbytnim utrudnieniem. Zdecydowanie lepiej będzie ograniczyć się do maksymalnie dwóch poziomów, czyli kategoria i podkategoria. Jeżeli charakter naszej witryny przewiduje bardziej zaawansowane opcje podziału, być może lepszym rozwiązaniem będą dodatkowe (zaawansowane) opcje wyszukiwania (wyświetlania). Użytkownik korzystający z prostego drzewa kategorii już po dwóch kliknięciach może otrzymać zadowalające go wyniki, jeżeli te wyniki będą zbyt ogólne, będzie mógł wybrać dodatkowe parametry, które zawężą rezultat wyświetlany na stronie. Jeżeli swoja nawigację oprzemy na wielopoziomowym menu, może się okazać, że uzyskanie zadowalającego efektu będzie poprzedzone dużą liczbą kliknięć, a co najgorsze, koniecznością przeszukiwania wielu kategorii niższych poziomów.
Przykładem dobrego rozwiązania problemu może być strona RTV Euro AGD. Serwis ze sprzętem elektronicznym ma tysiące pozycji do wyświetlenia. Podstawowa nawigacja została rozwiązana w sposób następujący: użytkownik odwiedzający witrynę może wybrać jeden z głównych działów, a następnie odpowiednią kategorię i podkategorię. Wyboru dokonuje jednym kliknięciem myszki, bowiem po najechaniu na dany dział, natychmiast dostajemy listę kategorii z wyświetlonymi podkategoriami. Po dokonaniu wyboru pojawia nam się rezultat, który możemy zawęzić za pomocą formularza wyboru opcji, który znajduje się w kolumnie po lewej stronie. Takie rozwiązanie, choć nie jest proste w implementacji, pozwala na bardzo szczegółowe przeszukiwanie listy produktów, przy minimalnym zaangażowaniu użytkownika. Jeśli na swojej stronie przewidujesz dużą liczbę produktów o zróżnicowanych parametrach, warto zastanowić się nad taką formą nawigacji.


Projektując linki wewnętrzne warto przyjąć zasadę, że punktem wyjścia dla użytkownika może być każda podstrona naszego serwisu. Często przygotowując stronę zakładamy, że użytkownik zacznie od strony głównej. Niestety z reguły jest inaczej. Jeżeli opisujemy jakiś produkt, jakąś usługę, prowadzimy bloga z poradami, z ciekawymi artykułami związanymi z naszą branżą, to właśnie te miejsca mogą się okazać stroną startową dla odwiedzających naszą witrynę. Dzieje się tak dlatego, gdyż duża część wizyt pochodzi bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Google lubi treść, dlatego też na wyższe pozycje kieruje podstrony serwisu, które posiadają sporo treści i dotyczą tematyki, która jest wyszukiwana. Przykładowo na stronie promującej elementy wystroju wnętrz prowadzimy bloga z poradami jak dobrze urządzić domowe pomieszczenia. Nasze wpisy posiadają dużo treści i dobrze pozycjonują się w Google. Użytkownik zainteresowany tematyką, wyszukuje konkretne frazy w Google np. „Jak przyozdobić łazienkę”. Ponieważ napisaliśmy taki artykuł na naszym blogu, to właśnie tam trafi internauta, pomimo faktu, że w ramach serwisu mamy pełno produktów, które są przeznaczone do dekoracji łazienki. Ponieważ chcemy, aby użytkownik zainteresował się produktami przez nas oferowanymi, musimy tak przygotować nawigację, aby nie tylko łatwo, ale przede wszystkim chętnie odwiedził podstrony sprzedawanych przez nas produktów. Rozwiązań może być dużo. Z pewnością warto zaprojektować przejrzyste i łatwe w obsłudze menu, które umożliwi łatwe przechodzenie między sekcjami strony np. z bloga do sklepu. Warto też w ramach konkretnego artykułu promować produkty bezpośrednio związane z tematem. Nie należy tego robić w formie nachalnych banerów, ale jako przykład wystroju pokazać ładne zdjęcie produktu z możliwością kliknięcie w link o nazwie na przykład „więcej informacji o tym produkcie”, który przeniesie nas na kartę produktu. Tym sposobem kierujemy użytkownika w miejsce, które daje szansę pozyskania klienta.
Oczywiście sposób zamieszczania takich linków będzie indywidualny dla każdej witryny, bowiem różne branże rządzą się różnymi prawami. Warto jednak zwrócić na to szczególną uwagę, bo każda wartość dodana na naszej stronie powinna prowadzić do głównego celu jakim jest sprzedaż.
Nawigacja na stronie to rzecz na tyle ważna, że warto dobrze ją przemyśleć. Przed przystąpieniem do projektowania, warto odwiedzić kilka witryn o podobnym charakterze np. o podobnej liczbie produktów, podobnej liczbie kategorii i podkategorii i ocenić po której z nich poruszanie się było dla nas najwygodniejsze. Warto brać przykłady z najlepszych rozwiązań i uważać z eksperymentami, które choć wydają się ciekawe, w konsekwencji mogą generować spore problemy użytkownikom strony.