Prezentowanie treści - dlaczego CSS?

Prezentowanie treści na stronie to inaczej nadawanie jej odpowiedniej, przyjaznej i czasem efektownej formy.
W poprzednim artykule pisałem o HTML5 i jego przewadze nad poprzednimi wersjami. Dzisiaj zajmę się tym co współtworzy gotową stroną w parze z tym językiem kodowania - CSS.
CSS to inaczej kaskadowe arkusze stylów - jest to inaczej mówiąc taki arkusz, który dołącza się do kodu strony (napisanego w HTML), który jest odpowiedzialny za sformatowanie treści.
Trochę historii
Jeszcze jakiś czas temu projektanci stron ulegali pokusie i formatowali witryną bezpośrednio w kodzie HTML. Język ten posiadał zestaw znaczników wraz z atrybutami, który pozwalał zmieniać szerokości elementów, wysokości, kolory, marginesy itp. Dzisiaj żaden szanujący się webmaster nie wykona w ten sposób strony. Kod html powinien być jak najbardziej „czysty”, czyli bez wykorzystania możliwości formatowania. Całość powinna być sformatowana za pomocą CSS.
Dlaczego zdecydowałem się napisać o tym właśnie teraz, kiedy w zasadzie każdy wie, w jaki sposób wykonać prawidłowo uformowaną stronę. Ostatnio pracowałem z człowiekiem, który w wielu miejscach upychał, zupełnie niepotrzebnie atrybuty w znacznikach HTML, które układały pewne elementy. Zauważyłem jednocześnie, że jest to przypadłość, która nierzadko dotyka dużych serwisów - w którym jest mnóstwo podstron i wiele linii kodu. Najprawdopodobniej wynika to z faktu pójścia trochę na skróty. Jeżeli strona jest w zaawansowanym stadium projektowania i chcemy coś szybko poprawić, łatwiej nam jest wrzucić poprawkę w kod HTML w pliku, którym akurat się zajmujemy. Pozorne ułatwienie może skutkować problemami w przypadku zmiany koncepcji. Wyszukiwanie w kodzie HTML, który przy dużych portalach może być na prawdę obszerny, okazuje się sporym przedsięwzięciem, zajmującym sporo cennego czasu.
Zagrożenie dla klienta
Klienci bardzo często nie mają pojęcia w jaki sposób strona została wykonana. Odbierają gotowy produkt, który został przez nich zaakceptowany i na tym w zasadzie kończy się współpraca. Problemy mogą pojawić się później. Nieraz zdarza się, że chcemy, lub nawet musimy wprowadzić pewne poprawki na stronie. Może się to wiązać ze zmianą wizerunku firmy, zmianą oferty lub nową kampanią promocyjną. Często zlecamy takie poprawki komuś innemu, innej firmie, lub programiście, którego zatrudniamy. Tutaj może pojawić się problem, ponieważ przeszukanie kodu w celu znalezienia poszczególnych błędów lub zmiany pewnych wartości osobie, która kodu nie zna, może sprawić ogromne trudności.
Wiele razy zdarzyło mi się przejąć gotową już stronę, w której trzeba było wprowadzić różne zmiany, a której kod był miejscami tak dziwaczny, że zmiany stawały się zupełnie nie opłacalne. Wówczas należało całość stawiać od nowa - co oczywiście podnosiło koszt pracy. Gdyby strona była wykonana poprawnie, prawdopodobnie udałoby się wprowadzić zmiany bez większych kłopotów i tym samym obniżyć koszt aktualizacji serwisu.
Klient, który zamawia stronę prawdopodobnie nie będzie miał pojęcia o kwestiach technicznych, ale dobrze jest jeśli ma przynajmniej świadomość, jak serwis może i powinien wyglądać.
Podsumowanie
Oddzielenie kodu strony od sposobu jej prezentacji jest tak oczywiste, że dziwi fakt, iż stale w sieci spotyka się strony, które nie dostosowują się do tej tendencji. Nie są to tylko strony, które w sieci istnieją od kilku lat (te można jeszcze zrozumieć, kiedyś było inaczej), ale zupełnie nowe. Prawdopodobieństwo pojawienia się problemów z tych związanych jest bardzo duże. Jeżeli zatem zamawiasz stronę staraj się zwrócić na to uwagę. Strona wykonana źle w tym zakresie nie będzie „końcem świata”, jednak lepiej płacić za produkt dobry, który w przyszłości łatwo będzie modyfikować.