Układ strony - schematy nie zawsze złe

Poniżej zrzut z naszej tablicy:

Transkrypt video:
Cześć z tej strony Paweł z webownia.pl. Dzisiaj opowiem wam o układzie strony internetowej.
Jeśli chodzi o układ strony internetowej ma on bardzo duże znaczenie dla użytkownika. Czasami projektując stronę internetową skupiamy się głównie na grafice tzn. na doborze kolorów, doborze zdjęć, ikon, czcionek itd. Natomiast zapominamy o istotnej rzeczy jaką jest układ strony internetowej.
Jeśli chodzi u układ strony to możemy wyodrębnić takie dwie kategorie: pierwsza to jest układ schematyczny, a druga to jest układ niestandardowy.
Zacznę może od układu niestandardowego. Układ niestandardowy rodzi pewne problemy tzn. w układnie niestandardowym użytkownik może mieć problemy w odbiorze treści, ponieważ nie zna tego układu i nie wie gdzie tych treści szukać, chyba, że jest ona jakoś bardzo dobrze wyeksponowana. Po drugie jest trudniejsze wyszukiwanie. Chodzi tutaj głównie o system linków. Użytkownik może mieć problem z odnalezieniem poszczególnych działów na naszej stronie, zwłaszcza jeśli to menu jest np. rozrzucone po całej stronie. Po drugie widząc naszą stronę użytkownik owszem może popaść w zachwyt nad grafiką ale jednocześnie może popaść w irytację ponieważ ma problem właśnie z odnalezieniem treści. Jeśli użytkownik szuka konkretnych informacji na temat konkretnego produkty, który my sprzedajemy, to może się zirytować jeśli nie może tego znaleźć w zasadzie od razu.
Jeśli chodzi o układ schematyczny to w tym przypadku bazujemy na przyzwyczajeniu użytkownika. Użytkownik jest przyzwyczajony do rozkładu pewnych elementów, które powtarzają się na większości stron internetowych, przez to ma łatwość w odnajdowaniu tego, czego szuka. Ponadto treść z reguły prezentowana jest standardowo i taka prezentacja ułatwia percepcje strony.
Jeśli chodzi o schematyczne rozmieszczenie elementów na stronie, możemy wyodrębnić kilka takich schematów. Ja tutaj przygotowałem trzy takie schematy, oczywiście ich może być więcej, ale są to trzy takie, wydaje mi się, najpopularniejsze. I to jest tak: menu w topie strony , content tak mniej więcej na środku, oraz dwie poboczne kolumny, z dodatkowymi informacjami, z dodatkowymi możliwościami na stronie. Może to być też content z jednej strony, kolumna pojedyncza z drugiej i oczywiście menu też w topie i tutaj na odwrót.
Wybór któregoś z tych ułożeń zależy od treści jaką chcemy przekazać użytkownikowi na naszej stronie internetowej. Najczęściej jest to główne menu, które wskazuje na podstrony naszego serwisu, oraz jakieś menu boczne do danej podstrony np. jakieś kategorie, kategorie produktów. Ewentualnie jeszcze jakieś bannery reklamowe jeżeli mamy taką potrzebę możemy zamieścić w takiej kolumnie. Taki układ kolumnowy jest, można powiedzieć, schematyczny, standardowy i użytkownik dobrze się w nim odnajduje.
Oczywiście jeśli jesteś np. artystą np. fotografem, malarzem być może lepszy dla Ciebie będzie właśnie ten układ niestandardowy, ponieważ użytkownik już wchodząc na stronę internetową, od razu będzie nazwijmy to „obcował ze sztuką” - także to może mieć dużo plusów dla Ciebie.
Jak przekonać się, który układ jest dla nas najlepszy? Specjaliści od marketingu wymyślili wiele różnych narzędzi do badania stron internetowych - gdzie co najlepiej rozmieszczać, gdzie ludzie najczęściej klikają. Niestety są to z reguły płatne narzędzia , a ponadto żeby ich użyć trzeba już mieć stronę internetową. Jeśli jeszcze nie masz strony internetowej możesz wykonać takie proste zadanie: Odwiedź strony swoich konkurentów w branży lub w branży pokrewnej, podobnej i spróbuj skorzystać z ich strony. Zobacz na której stronie najlepiej jest Ci się poruszać. Później wyłowisz spośród tych wszystkich stron jakiś określony schemat, który według Ciebie będzie najwygodniejszy. Prawdopodobieństwo, że dla użytkownika końcowego Twojej witryny ten układ będzie też dobry jest bardzo duże.
Na dzisiaj to wszystko. Dziękuję.