Możliwość wyboru na stronie www
Dodano: 03/04/2014autor Paweł DrzałNiejednokrotnie spotykamy się z możliwością zmiany wyglądu na jednej stronie www. Czasem ma charakter czysto efektowny, pozwala np. zmienić kolory, a czasem jest funkcją bardziej praktyczną, skierowaną do konkretnej grupy użytkowników.
Czy warto stosować takie rozwiązania, które z pewnością podnoszą koszty wytworzenia strony internetowej. Wszystko zależy od tego co chcemy osiągnąć. Na zupełnie nowej stronie, takie rozwiązania raczej nie wniosą nic praktycznego a staną się, być może modnym, efektownym elementem. Inaczej jest na istniejących stronach, która wprowadzą zmiany. Jeżeli prowadzimy serwis, który ma swoich stałych użytkowników (serwis informacji, sklep) i wprowadzimy w nim jakieś drastyczne zmiany w interfejsie, być może dobrze byłoby dać możliwość powrotu do starych, sprawdzonych sposobów komunikacji pomiędzy stroną a internautą. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe i nie zawsze będzie to opłacalne, ale mimo wszystko warto taką możliwość rozważyć.
Przykładem, choć nie ze świata stron www, może być Windows 8, w którym zniknął, znany od lat start na pasku zadań. Na Microsoft posypały się gromy, choć przyznam szczerze, nowa odsłona Windowsa ma sens i w pewnych zastosowaniach sprawdza się bardzo dobrze. Microsoft mógł przecież dać możliwość włączenia startu w starej formie. Nie zrobił tego, przez co masa użytkowników chętniej kupowała komputery z poprzednią wersją systemu. Koniec końców start ma powrócić do Windowsa 8.1 w jednej z najbliższych aktualizacji. Użytkownicy wygrali batalię o swoje ulubione menu - choć może lepiej z oceną poczekać na efekt końcowy.
Oczywiście w przypadku Microsoftu kwestia braku starego startu mogła przynieść także korzyści. Ważne jest przecież, że o czymś się stale mówi, a nie jest istotne jak się mówi. Ponadto nowe komputery i tak w końcu sprzedawane są z zainstalowanym Windowsem 8 i przeciętny użytkownik nie ma specjalnie wyboru.
Jeżeli prowadzimy stronę www raczej nie możemy liczyć na takie szczęście, chyba, że jesteśmy właścicielami serwisu na miarę Facebooka. Powinniśmy przewidzieć przyzwyczajenia naszych stałych użytkowników i wziąć je pod uwagę w nowym projekcie. Nawet jeżeli inwestycja w zmiany będzie większa, istnieje duże prawdopodobieństwo, że się opłaci.