Zdjęcie jako grafika - moda na lata

Strona internetowa jest nie tylko wizytówką naszej firmy, ale jest także, a może przede wszystkim, głównym kanałem komunikacji z klientami.
Przed przystąpieniem do współpracy klienci bardzo często w pierwszej kolejności weryfikują danego przedsiębiorcę właśnie na podstawie strony www.
Posiadanie witryny stało się niejako obowiązkiem. Wie o tym chyba każdy. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że przekaz treści na stronie musi być przemyślany i w odpowiedni sposób przygotowany. Zamieszczenie komunikatów skierowanych do potencjalnych klientów, czy to w formie artykułów, haseł, czy też opisów powinno być realizowane w taki sposób, aby użytkownik nie miał problemów ani z jej odczytaniem, ani z odbiorem. Dodatkowo treść powinna w jasny sposób pokazywać to, co my jako przedsiębiorcy, chcemy potencjalnym klientom pokazać. Kwestie związane z doborem odpowiedniego słownictwa czy budowaniem zdań to temat na osobny artykuł. Ja chciałbym zająć się grafiką strony, która stanowi nie tylko dopełnienie treści, ale może również stanowić przekaz sam w sobie.
Grafikę niezmiernie często traktujemy jako element podstawowy naszej witryny. Taki tok rozumowania narzuca chociażby sam przebieg prac nad stroną - bardzo często zaczyna się od projektu. Projekt prezentowany jest z przykładową treścią, która dla nas i dla naszych klientów nie ma żadnej wartości. Nie trudno wtedy zapomnieć o istocie strony i skupić się na walorach estetycznych serwisu.
Czas w którym stronę www oceniało się głównie pod względem jej wyglądu graficznego minął. Dzisiaj, kiedy coraz więcej użytkowników internetu stanowią osoby świadome, liczy się przede wszystkim funkcjonalność i przejrzystość witryny. Na przestrzeni lat można zauważyć pewne tendencje, które zmieniają się z biegiem czasu. Jeszcze 10 lat temu w sieci dominowały głownie strony utrzymane w ciemniejszych barwach. Obecnie coraz więcej firm decyduje się na layouty jasne. Nie wynika to bynajmniej z obowiązujących trendów, ale ze swego rodzaju doświadczenia. Okazuje się bowiem, że grafika utrzymana w jaśniejszych barwach jest bardziej przyjazna i budzi o wiele milsze skojarzenia. Oczywiście nie oznacza to, że wszystkie strony powinny być właśnie tak przygotowane, wszystko, jak zawsze, zależy od tematyki. Inaczej zaprojektujemy stronę nocnego klubu czy pubu a inaczej zaprezentujemy sklep np. ze ślubnymi sukniami. Jeżeli chcielibyśmy mówić o modzie panującej na stronach internetowych, to takie zjawisko również istnieje. Warto natomiast zadać sobie pytanie, czy dana moda będzie w stanie przetrwać próbę czasu, czy za rok, dwa, nasza witryna nie okaże się przestarzała, nieciekawa, czy nawet irytująca.
W ostatnich latach na stronach pojawiają się ogromne zdjęcia, które stanowią tło witryny. Zamieszczanie takich fotografii jest teraz bardzo modne. Czy jest to moda ulotna - wydaje mi się, że nie. Jeżeli zdjęcie jest dobrze wykonane, a jego tematyka przemyślana i związana w jakiś sposób z naszą działalnością, to może spełniać swoją reklamową rolę przez długi czas. Duże zdjęcie mimowolnie przyciąga oko, dlatego ważne jest aby przedstawiało to co jest dla nas istotne - nasz produkt, nasze realizacje w ramach świadczonych przez nas usług lub temat, który wywoła u odbiorcy jakieś miłe skojarzenia. Przykładem może być tutaj, całkiem niedawno zmieniona, strona mBanku. Zdjęcia w tle nie promują produktów jakie oferuje bank. Ciężko byłoby w sposób atrakcyjny przedstawić kredyty czy lokaty, ale zamieszczenie uśmiechniętych osób korzystających np. z kart płatniczych, czy, zakochanej, szczęśliwej pary lub dziecka w jesiennej scenerii, wzbudza raczej u większości odbiorców miłe odczucia.



Strona firmy Apple bazuje z kolei na zdjęciach produktów, które w zasadzie są głównym motywem grafiki. Pokazany produkt prezentuje się imponująco, a treść jest widoczna, łatwa do odczytania i przekazuje wyraźne komunikaty. Rozwiązanie stosowane przez Apple od dawna, jak widać nic nie straciło na atrakcyjności.



Atutem takiego podejścia do projektu jest z pewnością łatwa zmiana wyglądu strony, bez wpływu na jej funkcjonalność. Wystarczy tylko zmienić zdjęcie np. na nawiązujące do danego okresu w roku, przykładowo Boże Narodzenie, lub pokazujące nowy produkt lub nową usługę. Kolejny plus, to brak konieczności tworzenia dodatkowej, zaawansowanej grafiki. Jeżeli mamy dobre zdjęcie, możemy skupić się już tylko na odpowiednim przygotowaniu treści, jej formatowaniu i rozmieszczeniu w serwisie.
Warunkiem tak przygotowanej grafiki jest odpowiedni dobór zdjęcia. Fotografia może przyciągać, ale jednocześnie nie powinna utrudniać korzystania z podstawowych funkcji serwisu. Tekst zamieszczony na takim layoucie powinien być widoczny na każdym obszarze fotografii. Ponadto, jeżeli fotografia stanowi tło i dopasowuje się do rozmiaru okna przeglądarki, powinna być w odpowiednio dobrej jakości, tak aby prezentowała się dobrze zarówno na małych jak i dużych ekranach. Jednocześnie należy pamiętać, że plik z obrazem nie może być zbyt duży, zbyt ciężki. Istnieje ryzyko, że odbiorcy korzystający ze słabszego internetu np. internetu mobilnego, będą długo czekać na wczytanie się witryny.
Spełnienie tych podstawowych warunków może sprawić, że otrzymamy atrakcyjny, przejrzysty i nowoczesny serwis internetowy na lata. Grafika, choć będzie głównym elementem strony, nie będzie dominowała nad treścią, bo sama w sobie będzie stanowiła treść witryny.
Oczywiście pomysłów na naszą stronę może być więcej. Czasem, kiedy mamy do przekazania naprawdę dużo treści lepszym wyjściem może się okazać bardziej klasyczna forma prezentacji. Nie zmienia to faktu, że warto zwrócić uwagę na to, co akurat jest modne, pod warunkiem, że dana moda w krótkim czasie nie wpłynie negatywnie na odbiór naszej firmy w sieci.